TNCBH 2017-2018

realizacja: Memorymorph [Małgorzata Łuczyna, Jacek Złoczowski]
współpraca / programowanie interfejsu: Grzegorz Łuczyna
współpraca / produkcja: Galeria Bielska BWA

TNCBH to projekt site-specific, zrealizowany w ramach wystawy TANCEBA w Galerii Bielskiej BWA w 2017 roku. Jego kolejna odsłona została przygotowana na MiastoMOVIE Festival, Wrocław 2018.
Tytuł wystawy i projektu odwołują się do hebrajskiego skrótu ”ת.נ.צ.ב.ה„[TNCBH], sentencji nagrobnej, tłumaczonej jako: „Niech jego/jej dusza będzie zachowana w pamięci żyjących”.
W latach 1881–1939 w miejscu obecnej Galerii Bielskiej BWA stała synagoga zniszczona przez Niemców w czasie II wojny światowej. W latach 60. XX wieku na jej gruzach wybudowano gmach galerii. Wystawa jest swoistym studium przypadku, opartym na eksploracji procesu tworzenia tożsamości miejsca oraz roli, jaką w tym procesie odgrywa kontekst historyczny, stratyfikacja nowych znaczeń i funkcji, oraz rodzaje relacji i napięć między tymi znaczeniami.

W net-artowej pracy artyści wykorzystali techniki skanowania i modelowania 3D, technikę tworzenia panoram sferycznych, morfing 3D oraz aplikację Google Street View. Praca osadzona jest w dwóch przestrzeniach: wirtualnej – poprzez aplikację internetową oraz realnej – poprzez mural w formie kodu QR, wykonany na dachu bielskiej galerii.

Artyści, wykorzystując technikę morfingu, poddali wizualnej konfrontacji dwa całkowicie odrębne i nieprzystające do siebie modele 3D: budynku Galerii BWA oraz synagogi. Ponieważ modele były zbyt różne, aby stworzyć wrażenie płynnego przejścia jednego kształtu w drugi, budynek galerii uległ deformacji. Tak stworzony model 3D został wkomponowany w grafiki używane w aplikacji Google Street View. Użytkownik aplikacji, przechadzając się wirtualnie ulicami wokół galerii, może stać się świadkiem tego stopniowego przekształcania, a raczej dekonstrukcji bryły budynku. Popularna aplikacja Google staje się tutaj polem skazanej na porażkę konfrontacji dwóch brył, dwóch porządków architektonicznych i symboli kulturowych.

Podsumowaniem procesu było wygenerowanie kodu QR kierującego do strony oraz odtworzenie go w formie muralu na dachu bielskiej galerii. Takie działanie może w przyszłości stworzyć możliwość dotarcia do strony projektu przypadkowym użytkownikom map satelitarnych Google.

Więcej z Best of Poland

Dowiedz się więcej o polskiej kulturze cyfrowej. Zapoznaj się z twórcami i ich projektami.