O festiwalu

PRZYSZŁOŚCI WYOBRAŻONE

Zeszłoroczna edycja Festiwalu Digital Cultures była poświęcona archiwom i twórczemu dialogowi z przeszłością. W tym roku skierujemy uwagę w przeciwną stronę, ku różnym wizjom przyszłości w kulturze i sztuce cyfrowej. Nie mamy tu do czynienia z jedynym, gotowym scenariuszem, ale z wachlarzem prawdopodobnych zdarzeń, utopijnych wizji, możliwych zmian. Jakimi narzędziami chcemy dziś budować i rozumieć przyszłe utopie? Jak możemy je twórczo wykorzystać do zmiany świata?

SEKCJE TEMATYCZNE

Nasz namysł nad wizjami przyszłości podzieliliśmy na kilka obszarów tematycznych. Jednym z wiodących zagadnień naszego festiwalu będzie CRISIS. Zastanowimy się nad tym, jak w czasach dynamicznych przemian tworzyć przyszłość nie tylko lepszą, ale też stabilną. Przyjrzymy się zatem trwającemu kryzysowi klimatycznemu i sprawdzimy, jakich pomysłów na jego rozwiązanie dostarczają nam film i literatura science fiction. Dlatego też zobaczymy fragmenty serialu Bretta Gaylora „The Internet of Everything” i porozmawiamy o tym, jak dane udostępniane przez nas globalnym korporacjom mogłyby się ulepszyć planowanie miast i podnieść jakość usług medycznych.

W sekcji HOPES dużo miejsca poświęcimy rozmowie o twórczym zarządzaniu kryzysem. Zastanowimy się, do jakiego stopnia pandemia przewartościowała podejście instytucji kultury do zrównoważonego budowania kolekcji i współpracy międzynarodowej. Rozważymy również, na ile uwzględnienie aspektów etycznych w strategii rozwoju sztucznej inteligencji pozwoli nam bezpiecznie korzystać z możliwości, jakie oferuje ona sztuce i innym sektorom. Z kolei inspiracji do rozmowy o tym, jak roboty mogą pomóc osobom starszym w podtrzymaniu kontaktów społecznych i polepszeniu ich codziennej kondycji emocjonalnej, dostarczy Program Filmowy.

Czy technologia może stać się przedłużeniem człowieka? Jakie relacje łączą to, co ludzkie, z tym, co przez ludzi stworzone? W sekcji HUMAN NON HUMAN zgłębimy tajniki działania sztucznej inteligencji na przykładzie procesu robienia pierogów, nauczymy się, jak poszerzać spektrum działania naszych zmysłów poprzez dźwięk. Wyruszymy także w podróż śladami klasyków polskiego kina science fiction lat 60., w którym świat ludzi nieustannie eksperymentuje ze światem robotów i maszyn.

Podczas Festiwalu Digital Cultures na przyszłość w jej różnych odmianach spojrzymy oczami artystów i artystek wizualnych, architektów, pisarzy, reżyserek filmowych, projektantów graficznych, twórców gier komputerowych, artystek dźwiękowych, tancerek, technologów i naukowczyń. W programie obok dyskusji znajdą się warsztaty, pokazy filmowe i specjalnie przygotowany Program Audio. Jak co roku dużo miejsca poświęcimy prezentacji polskiej sztuki, która niezmiennie zachwyca swoją świeżością i oryginalnością.

Zapraszamy społeczność Festiwalu do wspólnego pisania „Manifestu Przyszłości Wyobrażonych”, w którym wyrażone zostaną nasze postulaty, nadzieje i rozmaite scenariusze rozwoju kultury. Być może i one znajdą się za kilkadziesiąt lat w tekście otwierającym jakiś festiwal.

BEST OF POLAND FORUM

Best of Poland Forum to szansa na zapoznanie się z pracami wschodzących talentów i uznanych artystów z naszego kraju. Polscy twórcy zaprezentują 17 projektów, realizowanych na styku sztuki i kultury: gry komputerowe, projekty VR, rozwiązania wykorzystujące AI i zdigitalizowane zasoby.

PROGRAM AUDIO

Na stworzony przez polskich i zagranicznych artystów program składa się sześć skłaniających do refleksji prac dźwiękowych, które pomogą nam inaczej spojrzeć na naszą codzienność. Zbiór obejmuje nagrania terenowe, ASMR, angażujące, jak i medytacyjne. Rzuca on wyzwanie utartym wyobrażeniom na temat podążania za czyimiś wskazówkami i stanowi ucieczkę od codziennej monotonii.

Program jest zachętą dla użytkowników, by odeszli od ekranów komputerów po miesiącach pracy zdalnej. Może być odbierany w zamkniętej przestrzeni własnego domu lub w spokojnym miejscu na zewnątrz.

PROGRAM FILMOWY

Temat przewodni tegorocznego festiwalu stał się pretekstem do odkrycia na nowo filmowej fantastyki naukowej i zastanowienia się, jak twórcy wyobrażali sobie przyszłość w połowie XX wieku. Żeby odpowiedzieć na to pytanie warto przyjrzeć się nielicznym istniejącym próbom polskiej kinematografii science-fiction. W programie filmowym towarzyszącym festiwalowi Digital Cultures zestawiamy ze sobą historyczne już przykłady polskich filmowych „przyszłości wyobrażonych” ze współczesnymi próbami opowiedzenia o tym, co nasz czeka.

Początki polskich filmów S-F, to nie tylko dystopijne wizje, ale również krótkie produkcje telewizyjne, jak jedyna komedia Andrzeja Wajdy o transplantacjach, czy krótka fabuła Stanisława Kokesza o obłąkanym naukowcu oraz historia o kosmitach Janusza Kubika. Bardzo ważną rolę w budowaniu obrazu przyszłości odegrało również Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, które za pomocą dźwięków kreowało nowe światy.

Zestawienie tych mało znanych tytułów ze współczesnymi filmami, a szczególnie pracami polskich oraz zagranicznych artystek i artystów – okazuje się bowiem, że filmowa dyskusja na temat przyszłości przeniosła się na pole sztuk wizualnych – pomaga spojrzeć na te filmy szerszej, w kontekście palących obecnie, ale poruszanych już wcześniej problemów. Okazuje się, że jest pewna ciągłość filmowych zmagań z przyszłością. Wątki związane z katastrofą klimatyczną pojawiają się bowiem zarówno we współczesnych pracach, jak i dystopiach z końca XX wieku. Prace artystek, poruszające problematykę antropocenu, kryzysu i możliwych rozwiązań, okazują się być zanurzone w tradycji filozoficznego, często niskobudżetowego, polskiego S-F.

W programie znalazły się również międzynarodowe produkcje, które pozwalają na szersze spojrzenie na zmiany w świecie cyfrowym i relacjach człowieka z naturą.

KNOWLEDGE SHARING

Jak co roku, warsztaty i indywidualne spotkania z ekspertami pozwolą nabyć uczestnikom nowe umiejętności, poszerzyć horyzonty i zasięgnąć rady u doświadczonych profesjonalistów.

Choć w tym roku zamiast warszawskiego Iluzjonu spotkamy się w salach wirtualnych, dołożyliśmy starań, aby program dawał okazję do nieoficjalnych wymian – w swobodnej atmosferze, z możliwością przeprowadzenia wspólnej burzy mózgów. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne w tym czasie jest budowanie społeczności.

LOKALIZACJA

Festiwal dostępny będzie online dla wszystkich, jednak niektóre wydarzenia będą streamowane na żywo ze studia w Warszawie.

W tym roku ośrodkiem festiwalowym stanie się nasza strona internetowa, zaś w codziennym newsletterze będziemy informować publiczność o najciekawszych punktach programu.

ORGANIZATOR

Instytut Adama Mickiewicza to krajowa instytucja kultury mająca za zadanie popularyzować polską kulturę i wzmacniać jej wizerunek przez aktywne uczestnictwo w międzynarodowej wymianie kulturalnej. Instytut realizuje projekty w Europie, Azji i obydwu Amerykach.
Od roku 2015 rozwija ofertę kultury cyfrowej, mającą na celu mocniejsze zaznaczenie na scenie międzynarodowej obecności polskich artystów działających na styku sztuki z technologią cyfrową. Flagowym projektem Instytutu w tej dziedzinie działalności jest coroczny festiwal Digital Cultures, zainicjowany w 2017 r. Instytut wspiera uczestnictwo polskich artystów w wystawach, prezentacjach i stażach za granicą przez cały rok.

Zespół programowy

Anna Szylar
Anna Szylar
Kierownik Zespołu Programowego
Anna Desponds
Anna Desponds
Kuratorka, Sekcja Nowych Narracji
Paweł Schreiber
Paweł Schreiber
Kurator, Sekcja Gier Wideo i Teatralna
Łukasz Kozak
Łukasz Kozak
Kurator, Sekcja Archiwów Cyfrowych
Joseph Cutts
Joseph Cutts
Kurator, Program Audio
Alexander Scholz
Alexander Scholz
Kurator, Sekcja HOLO Magazine
Anna Winkler
Anna Winkler
Kuratorka, Program Filmowy
Michał Matuszewski
Michał Matuszewski
Kurator, Program Filmowy