Best of Poland część I

Data i godzina
26 września — czwartek 14:00-15:15
Lokalizacja
Room: Stolica
Język
Polish English translation available

Best of Poland część I

Cykl Best of Poland prezentuje najbardziej interesujące polskie projekty powstające w ostatnich latach na różnych polach kultury i sztuki cyfrowej.

Grzegorz Zajączkowski, Ministerstwo Cyfryzacji
KRONIKA
.

Katarzyna Węglińska, Enterprise Channel Manager Public Sector Industry, Microsoft
Joanna Pająk, Marketing Manager, New Amsterdam
Jak tworzyć zajmujące narracje i opowiadać historie korzystając z technologii i multimediów?

Technologia stwarza nam nieograniczone niemal możliwości, umożliwia łączenie rzeczywistości fizycznej z wirtualną - ale to tylko narzędzie, które pomaga wydobyć emocje i podkreślić przekaz, czyli to co jest najważniejsze w każdej ekspozycji. Podczas wystąpienia opowiemy o rozwiązaniach związanych z digitalizacją zasobów kultury, a także o tym, jak tworzyliśmy multimedialne i angażujące ekspozycje narracyjne oraz kreowaliśmy doświadczenia zwiedzających tworząc, interaktywne projekty dla muzeów i centrów nauki.

Igor Hardy
Prototyp znaleziony w Saragossie

Rękopis znaleziony w Saragossie Jana Potockiego bywał często postrzegany jako prekursor literatury interaktywnej. Dzisiaj, dzięki komputerom, opowieści bohaterów Potockiego mogą się przeplatać na najróżniejsze sposoby, za każdym razem inaczej – taki jest punkt wyjścia twórców opartej na Rękopisie gry komputerowej, w której gracz sam wybiera szlaki geograficzne i narracyjne, którymi chce podążać. Dodatkowym atutem gry jest oprawa wizualna, przygotowywana we współpracy m.in. z pracownią filmów animowanych Circo de Barbaro.

Krzysztof Grudziński
Między faktem a fikcją, między grą a filmem

Oba nowe projekty studia Punch Punk Games są cyfrowymi opowieściami opartymi na faktach. This is the Zodiac Speaking to gra oparta na historii słynnego amerykańskiego seryjnego zabójcy o pseudonimie Zodiak, działającego na przełomie lat 60-tych i 70-tych. W fabule Aidy nietrudno rozpoznać metaforyczny obraz kryzysu uchodźczego. Te dwie bardzo różne od siebie produkcje pokazują, jak różne mogą być sposoby wykorzystania motywów zaczerpniętych z rzeczywistości – od rekonstrukcji faktów po zabawę fikcją, od eksploracyjnej gry 3D do aktorskiego filmu interaktywnego.

vnLab
Prezentacja Laboratorium Narracji Wizualnych: vnLab, nowopowstałego przy Łódzkiej Szkole Filmowej

Rewolucja cyfrowa w mediach w coraz większym stopniu oddziałuje na praktyki artystyczne, w tym na film, animację i fotografię, w których łódzka Szkoła się specjalizuje. Laboratorium podejmie więc twórczą i naukową eksplorację nowych technologii i obszarów związanych z narracją, takich jak cinematic VR, stereoskopia, interaktywny dokument, esej filmowy, i wreszcie cyfrowe, wielomedialne publikacje. Eksperymentom twórczym towarzyszy refleksja naukowa, czy to w postaci badań widowni, m.in. pod kątem oddziaływania produkowanych w ramach Laboratorium utworów, czy też w ramach corocznych, podsumowujących działania laboratorium konferencji.

vnLab
Krzysztof Pijarski (W łódzkiej Szkole Filmowej koordynuje działania Laboratorium Narracji Wizualnych, w którym także współpradzi Pracownię Form Interaktywnych. Stypendysta m.in. Fulbrighta na Johns Hopkins University w Baltimore (2009-2010), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Shpilman Institute of Photography; kierownik i wykonawca grantów Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki).
Krzysztof Franek (W Szkole Filmowej w Łodzi m.in. koordynuje działania Laboratorium Narracji Wizualnych oraz pełni funkcję pełnomocnika dziekana ds. technologii i innowacji na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej.Laureat wielu branżowych nagród m.in. tytułu Lidera Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji w Polsce przyznanego przez Komisję Europejską)

Digital Cultures 2019 Grzegorz Zajączkowski