Digital Cultures Lviv

DIGITAL CULTURES LVIV 2019 / LIVING ARCHIVES

Lwów, 16-20 października 2019 roku

Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej

Instytut Adama Mickiewicza (Warszawa) we współpracy z Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej (Lwów) przy wsparciu Konsulatu Generalnego RP we Lwowie i Lwowskiej Rady Miejskiej zapraszają na pierwszą edycję konferencji DIGITAL CULTURES LVIV, która odbędzie się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Audiowizualnych „Tetramatyka 2019”. W ramach lwowskiej konferencji w dniach 15–19 października odbędą się ponadto warsztaty, spotkania z deweloperami gier i artystami, pokazy VR, prezentacja projektów audiowizualnych +100, a także Dzień Kina Domowego.

Wydarzenie jest częścią corocznej konferencji DIGITAL CULTURES w Warszawie, która już od trzech lat z rzędu skupia twórców z całego świata i w ciągu tego czasu zyskała uznanie wśród instytucji kultury i ośrodków artystycznych.

Rejestracja na konferencję odbywa się poprzez formularz na stronie: http://bit.ly/2oSk11F

Pomysłodawcą i organizatorem Konferencji jest Instytut Adama Mickiewicza.

Współorganizatorami Konferencji są Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej i Stowarzyszenie Artystyczne NURT.

Program Digital Cultures po ukraińsku jest dostępny TUTAJ

Technologie cyfrowe coraz głębiej przenikają do naszego życia codziennego i stają się jego nieodłączną częścią. Wszystkie sfery ludzkiej działalności − poczynając od medycyny, poprzez transport czy edukację, a kończąc na komunikacji codziennej – istnieją w przestrzeni cyfrowej. O wadze i znaczeniu procesu cyfryzacji świadczy to, że obecnie tą kwestią zajmują się instytucje państwowe, powstają odpowiednie ministerstwa.

Technologie cyfrowe niewątpliwie są także ważnym elementem kultury. Digital Culture czy kultura cyfrowa to nie tylko interaktywne instalacje lub projekcje laserowe. Wykroczyła daleko poza granice galerii sztuki i obejmuje coraz więcej dziedzin kultury: przekształca w kod cyfrowy biblioteki i archiwa, pozwala „niemym” eksponatom muzeów przemawiać do nas, pomaga dokumentalistom przenieść widzów w czasie i przestrzeni, a także opowiada najciekawsze historie przez pryzmat gier komputerowych.

Mimo to kultura cyfrowa wciąż pozostaje nowym zjawiskiem, wymagającym pilnej uwagi, refleksji krytycznej i systematycznego wsparcia. Jej twórcy i deweloperzy potrzebują przestrzeni do spotkań, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów oraz – przede wszystkim – działań i eksperymentów.

W dniach od 15 do 19 października Lwów stanie się miejscem inspirujących spotkań twórców kultury cyfrowej i jej odbiorców. Goście konferencji wezmą udział w wykładach, dyskusjach, warsztatach, projekcjach filmów i sieciowaniu, zapoznają się z najlepszymi polskimi projektami oraz najbardziej interesującymi dziełami sztuki cyfrowej stworzonymi przez ukraińskich deweloperów. W trakcie wydarzenia uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób technologie cyfrowe i innowacyjne rozwiązania zmieniają nasze podejście do wykorzystania istniejących treści, umożliwiając ponowne badanie i dogłębne poznawanie dziedzictwa kulturowego poprzez jego cyfrowe przetworzenie.

Archiwa uzyskują elastyczną postać, podczas gdy użytkownicy otrzymują nieograniczony dostęp do ich zasobów. W procesy związane z gromadzeniem i przetwarzaniem archiwów wprowadzane są algorytmy oparte o sztuczną inteligencję. Czy można zatem wciąż nazywać otwarte repozytoria cyfrowe mianem archiwów?

W trakcie konferencji DIGITAL CULTURES LVIV spróbujemy zgłębić specyfikę tych zmian, związane z nimi korzyści i zagrożenia. Zastanowimy się też, jak w skutecznie wykorzystywać zjawiska spowodowane rozwojem kultury cyfrowej w celu promocji dziedzictwa kulturowego i angażowania szerokiej publiczności.

„DIGITAL CULTURES nie stawia sobie za cel opowiedzenia o ostatnich nowościach technologicznych z Doliny Krzemowej. To jest miejsce, w którym krzyżują się różne osie rozwoju kultury cyfrowej. Na jednej scenie spotykają się najlepsi deweloperzy, twórcy, przedstawiciele wiodących instytucji, dyrektorzy festiwali i kuratorzy, którzy w swojej pracy wykorzystują potencjał nowych technologii. Wierzę, że właśnie ta interdyscyplinarność i bezlik pomysłów, które się rodzą w trakcie tych wydarzeń, jest jej największą wartością” – mówi kierowniczka projektu Anna Szylar.

W trakcie konferencji odbędzie się także premiera projektów audiowizualnych +100 zrealizowanych w ramach współpracy europejskich artystów sztuki mediów i kompozytorów z wykorzystaniem narzędzi rzeczywistości wirtualnej, interaktywności oraz immersyjności. Projekt +100 jest realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach międzynarodowego programu kulturowego POLSKA 100 poświęconego stuleciu odzyskania przez Polskę niepodległości.

Podczas performance’u Tymczasowy naród Piotra Wyrzykowskiego (PL) i Echo Ho (DE/CN) za sprawą technologii grupa nieznajomych sobie osób zmieni się w tymczasową wspólnotę. Film The Key to Time Rodericka Coovera (FR/US) i Krzysztofa Wołka (PL) można obejrzeć w okularach wirtualnej rzeczywistości w ramach pokazów VR-showcase. Podczas muzycznego performance’u Folded Maps of Time Marka Chołoniewskiego (PL) i Chrisa Cutlera (UK) aktywność mózgu wykonawców dzięki specjalnym czujnikom będzie wyświetlana na ekranie w czasie rzeczywistym w postaci dynamicznej modeli mózgu.

Paneliści

Wśród panelistów i prelegentów DIGITAL CULTURES LVIV są artyści, deweloperzy, kuratorzy, praktycy i teoretycy kultury cyfrowej, m.in. Janina Prudenko (kuratorka Otwartego Archiwum Ukraińskiej Sztuki Mediów), Sonia Wronkowska (Biblioteka Narodowa), Ołeksandr Teliuk (Centrum Narodowe Ołeksandra Dowżenki), Kateryna Jakowłenko i Kateryna Łazarewycz (Pinchuk Art Center), Piotr Rydzek (book2net), Marcin Szala (Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu), Piotr Wrona (Instytut Adama Mickiewicza, Mapa Polskich Kompozytorów), Ewa Korzeniowska (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny), Anton Usanow (badacz połtawskiej sztuki mediów, kurator Centrum Sztuki Jump), Krzysztof Żądło (New Amsterdam), Olha Bałaszowa (Narodowego Muzeum Sztuki Ukrainy), Jakub Wróblewski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie, Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych), Marta Malinowska (Different Tales), Łukasz Kozak (Instytut Adama Mickiewicza, Projekt: Upiór), Ołeksij Furman (Aftermath VR), Krzysztof Świrek i Julija Kowałenko (Dzień Kina Domowego), Dawid Marcinkowski i Katarzyna Kifert (The Kissinger Twins), Jakub Szamałek (CDP, deweloper gier Wiedźmin 3: Dziki Gon, Wojna krwi: Wiedźmińskie opowieści, GWINT), Maja Drabczyk (Europeana) i inni.

KONFERENCJA

17 października 2019

Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej

ul. Bohomolcia 6

Performance Temporary Nation

16 października 2019, 19:00

Teatr im. Lesa Kurbasa, ulica Kurbasa 3

Piotr Wyrzykowski (PL) I Echo Ho (DE/CN) zmienili smatrfony w emitujące dźwięk i światło instrumenty. W ramach swojego performance’u zapraszają publiczność do współtworzenia wraz z nimi, z użyciem własnych smartfonów, kolektywnego performance'u – tytułowego “tymczasowego narodu”.

Premiera The Key To Time

17 października 2019, godzina 19

Teatr Łesii Ukrainki

ul. Gorodotska 36

  • Roderick Coover (FR/US) i Krzysztof Wołek (PL) stworzyli awangardowe, immersyjne doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości, łączące w sobie elementy m.in. kina niemego i komiksu. Nakręcony w technice 3D 360 stopni film jest historią o czasie, miłości i mutacji w obliczu wyzwań, jakie stanowią naukowe hubris, zmiana klimatu i masowe wymieranie gatunków.
  • .
  • 17 października 2019 – premiera
  • 18:00- pokaz filmu na goglach VR,
  • 19:00 – spotkanie z artystami - Roderickiem Cooverem i Krzysztofem Wołkiem
  • 19:45-20:30 pokaz filmu na gogolach VR)
  • .
  • 18-19 października – prezentacja fragmentów w ramach VR Showcase
  • Teatr im. Łesi Ukrainki, ulica Horodotska 36

VR Showcase

18-19 października 2019

Teatr Łesii Ukrainki

ul. Gorodotska 36

Performance Folded Maps of Time

20 października 2019, godzina 19

LEM Station, ulica Dmytra Vitovskoho 57

Marek Chołoniewski (PL) I Chris Cutler (UK) prezentują awangardowy spektakl audiowizualny, w którym fale mózgowe performera rejestrowane w czasie rzeczywistym za pomocą biosensorów elektromagnetycznych, są następnie przekształcane w wielokanałową projekcję wizualną, dającą widzą poczucie bycia we wnętrzu żywego organizmu czy wirtualnego mózgu.
Marek Chołoniewski
Chris Cutler
Artur Lis - warstwa wizualna
Piotr Madej - projekcja dźwięku

Warsztaty

15-19 października 2019

  • “Jak ocalić świat? Science or Fiction?” Interactive Narratives on Instagram
  • The Kissinger Twins. Dawid Marcinkowski & Katarzyna Kifert
  • Digitalizacja dla bibliotek
  • Piotr Rydzek (book2net), Marcin Szala (Biblioteka Uniwersytetu Wrocławskiego)
  • Myślenie efektami
  • Maria Drabczyk
  • Bazy danych w kulturze
  • Sonia Wronkowska
  • Nie spieraj się ze swoimi narzędziami: tworzenie opowieści na potrzeby gier komputerowych
  • Jakub Szamałek (CDP)

Partnerzy

Partnerzy Konferencji: book2net, New Amsterdam, artig.io, Microsoft, Konsulat Generalny RP we Lwowie, URBAN Biblioteka, Lwowska Rada Miejska, Lem Station, Lwowski Teatr im. Łesia Kurbasa, Lwowski Teatr Dramatyczny im. Łesi Ukrainki, Центр Митрополита Андрея Шептицького

Partnerzy medialni:

  • UA: Ukrainske Radio Lviv
  • Ukrainskiy Tyzhden
  • Korydor
  • Ukraina moderna
  • Krytyka